07 декември 2018

Поредицата книги-игри „Пътят на Тигъра”

 НИНДЖА НО ЧИГИРИ
 
„Ще изчезвам в нощта, ще превръщам тялото си в
дърво или камък; ще потъвам в земята и ще минавам
през стени и заключени врати. Ще ме убиват много
пъти, но няма да умра; ще сменям лика си и ще ставам
невидим, за да ходя сред хората, без те да ме
виждат.”


В началото на 90-те години на миналия век издателство „Еквус Арт” пуска на българския пазар английската поредица книги-игри „Пътят на Тигъра” с автори Марк Смит и Джейми Томсън. Всеки, който е попадал на нея, навярно още си спомня малките книжки с ефектни корици. Парадоксалното в случая е, че като първа книга в България излиза реално третата – „Узурпатор!”. И така, озаглавените у нас книги 1, 2, 3 и 4 в оригинал на английски са 3, 4, 5 и 6. През 2014 г. Дейвид Уолтърс написва предистория, която се явява книга 0 – „Нинджа!”, а през 2015 г., за радост на почитателите, се издава финалната номер 7 – „Изкупител!”, в чието създаване участват и оригиналните автори, благодарение на което историята за нинджата отмъстител вече е завършена. Тази последна седма книга съвсем скоро ще се появи и на български, благодарение на верни фенове на поредицата!


Джейми Томсън споделя, че през 80-те нинджите не били толкова популярни като днес. Обещава ни един фентъзи свят, който за разлика от Средната земя на Толкин, не е само орки и гоблини. Нещо повече – в него нинджите са добрите! Името на този свят е Орб и в него ще проследим приключенията на нашия герой – Отмъстител. 


Да разгледаме и предните корици на българските издания, представени хронологично според събитията в тях:


2013 г., ИК „Книги-игри”
Превод: Константин Петров


 2017 г., Фенско издание
Превод: Николай Гьошев, Симеон Кръстев, Явор Ялъчков
 

1992 г., „Еквус Арт”
Превод: Галина Томова-Станкева

1993 г., „Еквус Арт”
Превод: Галина Томова-Станкева


1993 г., „Еквус Арт”
Превод: Галина Томова-Станкева


1993 г., „Еквус Арт”
Превод: Галина Томова-Станкева
 
2019 г., Фенско издание
Превод: Илиян Апрелев
 


Правила:

Една от механиките в тази поредица е провеждането на битки, в които дейно участие имат заровете. Като една нинджа, която е майстор на ръкопашния бой, разполагаш с четири техники: хвърляне на шурикен, удар с ръка, удар с крак и хвърляне на противника. Всички те си имат показател – колкото по-висок е той, толкова по-голям е шансът да поразиш противника. Употребата на шурикени (започваш с 5) се извършва, само когато в текста изрично е посочено. Най-общо казано, ударите с ръка са по-лесно осъществими от тези с крак, но те са и по-малко болезнени за врага. Ако пък успешно хвърлиш противника, след това ще имаш възможността да нанесеш „смъртоносен удар”. Провалиш ли се обаче, се откриваш за атака и защитата ти намалява. Когато врагът те напада, може да избереш дали да блокираш. При успешно париране, следващата ти атака ще е по-неефективна, защото си изгубил време и противникът има време да реагира. Друг интересен похват са точките за Вътрешна сила. Овладял си умението да освобождаваш вътрешна енергия и така ударите ти стават по-опасни. Уловката тук е, че трябва да решиш дали да използваш една от петте си точки, преди да нападнеш. Така, ако атаката ти е неуспешна, също изразходваш вътрешна сила. При успех, нанесените щети се удвояват. Когато влезеш в битка, ще ти бъде полезно да записваш точките за Защита и Издръжливост на противника. Следните илюстрации добре онагледяват всички удари и хвърляния, които владееш:






Нека разгледаме кратък пример, който ще даде по-ясна представа за сраженията:

Върколак
Защита срещу удар с ръка: 6
Издръжливост: 14
Щети: 1 зар + 2

Хвърляш два зара и сборът им е 2+3=5. Тъй като 5 е по-малко от 6 (защитата на върколака), ударът ти е неуспешен и той те контраатакува. В текста е указано, че твоята защита срещу атаката му е 7. Хвърляш два зара и получаваш 3+6=9, което е по-голямо от защитата ти, следователно си ударен. За да разбереш размера на понесените щети, хвърляш един зар, който показва 2. Добавяш към него още две (върколакът причинява щети в размер на 1 зар + 2) и получаваш 4. Вадиш това число от твоята Издръжливост: 20-4=16. Новите ти точки живот са 16.


Използването на умения и предмети също е част от геймплея:



Умения: Шурикен-джуцу (започваш задължително с него), Улавяне на стрели, Акробатика, Имунитет срещу отрови, Престорена смърт, Изкуството да се изплъзваш, Отровни игли, Ключалки и капани, Катераческо изкуство


Предмети: Нинджа облекло, Железни ръкави, Дихателна тръба, Гарота (тънка тел за удушаване на противника), Взривна смес, Кремък и огниво, Риба-паяк (отровна риба), Кръвта на Нил (силна отрова)

Накрая да обърнем внимание и на Съдбата късметът играе важна роля в света на Орб. Когато се наложи да направиш такава проверка, хвърляш два зара и ако сборът е 7-12, значи имаш късмет. Ако е 2-6, богинята на съдбата ти е обърнала гръб.

Това са основните правила представени накратко.

До нови срещи и нека вашата Издръжливост не пада никога до 0!


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.