22 декември 2022

"Бягството" от Майкъл Майндкрайм (книга-игра)

 



„Бягството” е поредица от три разкази-игри, публикувани съответно в броеве 4, 7 и 9 на списание „Мегаигра”. Появяват се в размирен за екипа на списанието момент, тъй като авторът престава да бъде част от него още преди излизането на финала на историята. Броят на епизодите на всеки следващ става все по-малък (120 => 90 => 52), а от последния остава впечатление за набързо свършена работа.

 

Историята разказва за Ник Гордън – студент по информатика, обвинен несправедливо в убийството на политик и букмейкър. Действието се развива в края на 22-ри век, хората са колонизирали други планети, които са под управлението на Федерацията. И все пак има няколко, които не признават тази върховна власт, наречени с общото име „Дивия Космос”. Земята се е превърнала в единна държава, а вариант на Интернет, с името „Мрежата”, е навлязъл напълно в живота на човеците, с цел да го улесни.

 

От няколкото думи на автора в началото разбираме, че „Бягството” е нещо като негов експеримент да избяга от досегашния си маниер на писане на книги-игри: а именно да създаде история с не толкова голям дневник, чието минаване зависи основно от логическите избори на играча. Също така хвърля ръкавицата към Стюърт Дарк (да, тогава още не знаехме кой е той), заради това, че персонажът на Лейла от „Сърце от камък” е „по-изпипан” от този на Кали в поредицата за суперагента. Смята, че неговата Сюзън е с няколко класи над Лейла. Дали е така, преценете сами.

  

Какво ми хареса:

 

+ Бърза и динамична екшън история (поне първата част), в която Майкъл изпитва твоите наблюдателност (дава ти да разгледаш илюстрация на ситуация, преди да вземеш решение) и логическо мислене (съобразено с авторовото такова)

 

+ Не те връща в началото при грешен избор и смърт – предоставя възможност да се върнеш стъпка назад и да вземеш правилно решение. Понякога трябва да намериш сам верния епизод, като ти дава задача, чийто отговор те води към него

 

Какво не ми хареса:

 

- С всяка следваща част се усеща спад в нивото на произведението. Вероятна причина за това са  ниските хонорари, за които е работил до момента

 

- Освен спад на цялостното ниво и преживяване, обемът също прогресивно намалява. Все пак прави чест на Мега, че са публикували „Няколко думи от автора”, в които той обяснява гледната си точка

 

В заключение ще кажа, че това е една леко наивна история, която щеше много да ми се хареса през 90-те години. Затова и в случая гледам на нея от погледа на тийнейджър, живеещ в онези времена. От друга страна се е получило нещо като предсказание, какво може ни очаква в не чак толкова далечното бъдеще. Ако Майкъл е и вашият любим автор на книги-игри, ви препоръчвам „Бягството”. А още повече ви препоръчвам, да го изиграете на сайта gamebook.bg, където дневникът е автоматизиран, а от вас се очаква само да се излегнете удобно на дивана с телефон в ръка и да се насладите...

Линк към сайта gamebook.bg (след регистрация): ТУК

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.